Vraag en antwoord

Veelgestelde vragen en antwoorden over de uitdagingen kun je hier vinden.

Uitdagingen groep 1 en/of 2

Voor kinderen t/m 7 jaar
De draaiende wieken
  1. In de wedstrijdbrief van ‘De draaiende wieken’ staat dat de organisatie zorgt voor “piepschuim-wokkels uit de verpakkingsindustrie”. Onze wokkels breken gemakkelijk. Mogen we ook marshmallows gebruiken?

    Hard ‘piepschuim’ van polystyreen breekt makkelijk en is daarom lastiger mee te werken. Kies daarom voor zacht ‘piepschuim’, gemaakt op basis van maismeel. Die wokkels breken niet en kunnen ver samengedrukt worden zonder uit elkaar te vallen. De wokkels kunnen ook gemakkelijk samengevoegd worden om een groter stukje te maken. Met deze zachte ‘piepschuim-wokkels’ uit de verpakkingsindustrie is het dus gemakkelijker te experimenteren.Het materiaal is oplosbaar in water.

    Op school kun je de kinderen eventueel eerst laten oefenen met marshmallows of spekkies;of met stukjes schuimrubber of polyetherschuim geknipt van isolatieslangen uit doe-het-zelf zaken of van de drijfslangen in het zwembad. Later kun je dan de zachte ‘piepschuim-wokkels’ aanbieden. Bijkomend voordeel is dan dat de kinderen met meerdere materialen kennis maken.

  2. Mag de molen worden vastgeplakt op de ondergrond?

    De molentjes mogen niet aan de papieren grondplaat worden vast gemaakt met lijm of plakband. Wokkels van tevoren aan de grondplaat vastmaken mag ook niet. De teams moeten werken met het wokkel-materiaal dat door de organisatie wordt aangeboden en dat bestaat uit wokkels gemaakt van harde piepschuim en zachte wokkels gemaakt op basis van maismeel. Bouwen gaat het makkelijkste met de zachte wokkels.

  3. Welke 'wokkels' worden gebruikt op het Techniek Toernooi?

    De teams moeten werken met het wokkel-materiaal dat door de organisatie wordt aangeboden en dat bestaat uit wokkels gemaakt van harde piepschuim en zachte wokkels gemaakt op basis van maismeel. Bouwen gaat het makkelijkste met de zachte wokkels.

De glijdende busbaan
  1. Moet de bus stilstaan bij de bushalte?

    Nee, de bus hoeft niet vanzelf te stoppen bij de halte. De bus moet wel de halte (die op minimaal 1,5 meter van het startpunt ligt) bereiken. De tijd die de bus daarover doet wordt genoteerd door de jury.

Uitdagingen groep 3 en/of 4

Voor kinderen t/m 9 jaar
De razende racewagentjes
  1. Als de katapult, dus het vast-maak-punt van het losse eind ook onderdeel van het wagentje is, kan toch überhaupt niet gekatapulteerd worden?

    Bij het toepassen van een katapult wordt het wagentje gelanceerd door elastiek uit te rekken en weer los te laten. Dat mag binnen de afmetingen van het wagentje, dwz het vast punt van de katapult zit vast aan het wagentje en bij het uitrekken van het elastiek kom je niet buiten de afmetingen van het wagentje.

    Het is dus niet de bedoeling dat het wagentje gelanceerd wordt met een losse katapult (de illustratie bij de opdracht is misleidend in dit opzicht) of door het vaste punt van de katapult wel aan het wagentje te bevestigen, maar het elastiek tot daarbuiten uit te rekken.

    Je kunt daarbij ook denken aan het opdraaien van het elastiek om een van de assen. Ook dat is een katapult: het elastiek zit aan een kant vast aan het wagentje en wordt aangespannen door het om een as te draaien. De truc is dan wel om er voor te zorgen dat het loskomende elastiek niet in de wielen vast komt te zitten.

De wolkenkrabbende stad

Uitdagingen groep 5 en/of 6

Voor kinderen t/m 11 jaar
De blazende bezorgdienst
  1. Welke suikerklontjes en afmeting moeten wij hebben?

    Op de wedstrijddag gaan we jullie pakketjes geven van 2 lagen van 6 suikerklontjes die in papier verpakt worden. We zullen er voor zorgen dat die pakketjes ongeveer 6 cm lang, 4.5 cm breed en 2.5 cm hoog zijn.

    Probeer daar met jullie pakketjes zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Als jullie klontjes te klein zijn, gebruik dan wat dikker papier of leg een extra laagje karton op de suikerklontjes. Als de klontjes te groot zijn, zaag of schuur er dan een stukje van af.

  2. Mogen de pakketjes op de ballonauto vastgezet worden door een elastiek om de auto te doen en ze daarmee vast te klemmen?

    Nee, dat is niet toegestaan. De pakketjes mogen op geen enkele manier aan de auto vastgemaakt worden. Je mag er wel op een andere manier voor zorgen dat de pakketjes niet gaan schuiven. De pakketjes moeten door de jury uit/van de auto getild kunnen worden, zonder dat ze iets hoeven los te maken.

  3. Mogen we twee ballonnen gebruiken?

    Dat mag zeker, de ballonnen moeten echter dan gezamenlijk en tegelijktijdig in de doos van 40 cm x 40 cm x 40 cm passen.

De graaiende arm
  1. Foutieve link lesactiviteit.

    In de lesactiviteit is een verkeerde link weergegeven. De juiste link is:

    http://www.talentenkracht.nl/?pid=47

  2. Wegen tijdens finale.

    Tijdens de finale in Arnhem wordt het gewicht van de Graaiende Arm niet met knikkers, maar met gewichten gemeten. Hierbij dragen wij zorg voor een eerlijke meting die snel gedaan kan worden.

Uitdagingen groep 7 en/of 8

Voor kinderen t/m 13 jaar
De elektrische auto
  1. Ik begrijp dat wij wielen en bijbehorende assen van LEGO mogen gebruiken voor deze auto, maar mogen we ook tandwielen en bijbehorende assen van LEGO gebruiken voor de aandrijving van die wielen?

    Het gebruik van LEGO tandwielen is toegestaan. Er staat immers nergens vermeld dat dit niet toegestaan is.

  2. Mogen er ook 2 batterijen gebruikt worden? Met 1 batterij komt hij de helling niet op.

    Nee, er mag maar 1 batterij worden gebruikt. Tip: probeer je wagentje zo licht mogelijk te maken.

  3. Mogen er ook meerdere motoren gebruikt worden?

    Nee, er mag maar 1 motor worden gebruikt. Tip: probeer je wagentje zo licht mogelijk te maken.

De vliegende waterraketten
  1. Mogen wij Helium gebruiken bij onze waterraket?

    Nee, bij deze opdracht dienen jullie je te beperken tot water en lucht.

  2. Mogen we een bladblazer gebruiken om de raket langer in de lucht te houden?

    Dat mag wanneer aan de volgende voorwaarden voldaan is: Er mogen alleen elektrische bladblazers gebruikt worden (let op: er is geen stroom aanwezig, aangezien de opdracht buiten wordt georganiseerd). Daarnaast moet de bladblazer onderdeel zijn van jullie lanceerinrichting. Na de start van de bladblazer, is het dus niet toegestaan om die met de hand te bedienen.

  3. Mag een waterraket gemaakt worden van verschillende flessen en samengevoegd worden tot een raket?

    Nee, de raketten moeten gemaakt worden van één enkele petfles (per raket).